Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is door middel van een nieuwe certificering de tweede meest duurzame luchthaven van Europa. De regionale luchthaven is sinds donderdag geaccrediteerd op het allerhoogste niveau binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA) programma van internationale non-profitorganisatie Airports Council International (ACI). Slechts vier luchthavens ter wereld gingen voor.
Airport Carbon Accreditation is een wereldwijde norm voor luchthavens om de CO2-uitstoot uit te drukken. Deze normering is een manier om de gevolgen van de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) op het milieu uit te drukken. “We willen als luchthaven onze impact op het milieu en het klimaat verkleinen en daarmee onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. De doelstelling om in 2030 volledig emissievrij te zijn voor alle grondgebonden activiteiten hebben we al langer. Nieuw is dat we alle stappen richting het behalen van deze doelstelling laten toetsen en accrediteren'', aldus Michelle Samson, adviseur strategie en duurzaamheid bij RTHA. De toetsing en accreditatie is in handen van een externe en onafhankelijke partij.
Voor het behalen van Level 4+ moest de luchthaven allereerst zijn eigen CO2 emissie verminderen. “Onze nieuwe terminal is energiezuinig, we rijden met elektrische bussen op het platform en we starten binnenkort met de bouw van een zonnepark naast de landingsbaan. Dit zonnepark levert op jaarbasis drie keer de energiebehoefte van de luchthaven zelf op. Hiermee wekken we niet alleen voor onszelf lokale hernieuwbare energie op, maar kunnen anderen in de omgeving van de luchthaven hier ook gebruik van maken.”
Daarnaast is het stimuleren van andere bedrijven op de luchthaven tot het verkleinen van hun CO2 voetafdruk een evenzo belangrijke voorwaarde voor de accreditatie. Samson: “Een concreet voorbeeld is het plaatsen van laadpalen op het platform, zodat onze partners hun voertuigen kunnen elektrificeren.” Restemissies moeten tot slot worden gecompenseerd om in aanmerking te komen voor Level 4+.